Если ты про то же что и WasserKocher, так и я тож имел ввиду.
просто это одна из причин по которой АБС часто оказывает медвежью услугу
реально рулят более современные системы, когда не просто тупо обрывается блокировка, а анализируется замедление, боковое смещение и тыды... АБС позволяет сократить тормозной путь только в идеальных условиях... на разнородных покрытиях или банально ухабистой дороге - фиг... сначала это пытались компенсировать многоконтурностью, но позже пришли к более сложным алгоритмам
Even basic ABS requires what Bosch calls GMA (Gier Moment Anstiegsverzцgerung; yaw moment increase delay) in vehicles with short wheelbases, so that these smaller vehicles won't spin if left and right wheels are braked hard on mµ-split surfaces, for example both left wheels on asphalt and both right wheels on a gravel shoulder. GMA delays the brake pressure increase on the wheels with higher traction by a fraction of a second, so that the driver can respond to a braking-induced turning/yawing motion - like in long wheelbase vehicles. GMA is turned off in curves when the lateral acceleration exceeds about 0.4 g, since it tends to cause over-steering. Although GMA is a passive system which is only used during ABS modulation, it may have inspired ESP and ABS Plus.
потом на этой бызе навернули АБС плюс
ABS Plus
works just like ABS and uses the same hardware, but employs more advanced software algorithms. It's a relatively recent invention. The purpose is to assist the driver in extremely dynamic situations, by selectively reducing the brake pressure on one or more wheels. From the wheel speed sensors it senses the vehicle dynamics, for example if the vehicle is in a curve, is under- or oversteering, leaning etc and then optimises the braking pressure for each wheel accordingly. It can brake wheels individually. For example, second generation ESP systems, like in the ML, brake the inner rear wheel in a curve less than the outer rear wheel, helping the alignment and reducing the need for ESP intervention. Like ABS it only works during braking, in contrast to active systems like ASR, ESP or SBC and mainly improves the tracking stability and steerability, even during fast avoidance manoeuvers.
ну и как самая модная Electronic Brake Force Distribution (EBP), Elektronische Bremskraftverteilung (EBV)... но не буду засорять форум...
кстати до сих пор ни одна "умная" система торможения не научилась тормозить на снегу гравии и пр. сыпучих покрытиях... обычно на машинах ставят либо отключаемые АБсы либо как на мерсах Мкласса, повышается порог срабатывания с 8км/ч до 30км/ч
а возвращаясь к мериканцам, я до сих пор не понял почему все дружно уворачивали от бордюра, вместо того чтобы упиратся в бордюр...
колеса в сторону бордюра... мот немножко ручничком чтобы чутка развернуть и вперед... на тротуар, в мусорный бак тормозить... страховка бы осталась, бак дешевле %)